Direktlänk till inlägg 21 november 2011

learned my lesson

Av musclemom - 21 november 2011 09:42


 

   Njurbäckeninflammation är en infektion orsakad av bakterier som drabbar njuren. Infektionen är allvarligare än den vanligare nedre urinvägsinfektionen eftersom bakterierna inte stannar i blåsan utan sprids till njurarna och ibland ut i blodet. Hos vuxna ger tillståndet typiska besvär som problem att kissa, hög feber och smärtor i ryggen eller utmed sidorna. Sök snabbt vård om du misstänker njurbäckeninflammation.

Vid njurbäckeninflammation börjar infektionen oftast i urinblåsan, men bakterierna stannar inte där utan sprider sig till den ena eller båda njurarna och kan därifrån även nå blodet. Detta är en betydligt allvarligare sjukdom än blåskatarr. Blåskatarr påverkar enbart urinblåsan och kallas därför nedre urinvägsinfektion.

Sjukdomen är oftast smärtsam och kan utan behandling leda till att dina njurar skadas eller att du får högt blodtryck.

Symtom på njurbäckeninflammation

Symtomen kan vara framträdande, men är ibland mindre tydliga, framförallt hos små barn och riktigt gamla. I typiska fall börjar insjuknandet som en blåskatarr med svårigheter att kissa, sedan får man ofta även hög feber, frossbrytningar, en känsla av att vara riktigt sjuk och ha ont eller ömhet i ryggen eller utmed sidorna.

Hos små barn kan feber vara det enda symtomet. Hos äldre personer kan infektionen visa sig som ett försämrat allmäntillstånd eller förvirring.

Förebygga njurbäckeninflammation

  • Om du ofta drabbas av urinvägsinfektion kan risken för återfall minska om du dricker mycket och kissar ofta. Det är viktigt att blåsan töms helt, annars ökar infektionsrisken.
  • Personer som har urinvägskateter och personer som har svårt att tömma blåsan, till exempel på grund av prostataförstoring, har en ökad infektionsrisk. Genom god kateterhygien och operation av prostatan kan njurbäckeninflammation förebyggas.
  • Kvinnor ska tvätta underlivet med rörelser från urinröret och bakåt så att inte bakterier från tarmen förs mot urinröret.
  • Har du ofta besvär med urinvägsinfektioner kan det vara bra att göra en kompletterande utredning. Kontakta din vårdcentral och hör efter.

Fråga om råd

Om du undrar över något kan du dygnet runt fråga en sjuksköterska via internet och få ett personligt svar inom en timme genom att logga in på Vårdguidens e-tjänst Mina vårdkontakter.

Du kan även när som helst på dygnet prata med en sjuksköterska och få råd, ring Vårdguiden på telefon 08-320 100. De som svarar kan även tala om på vilken vårdcentral du är listad.

För råd på arabiska, ring 08-528 528 38.

Sök vård

Om du misstänker att du har njurbäckeninflammation är det viktigt att snabbt kontakta läkare, i första hand på din vårdcentral eller jourmottagning.

Adress och telefonnummer till en vårdmottagning hittar du under fliken Hitta vård och omsorg.

Du kan även kontakta vissa mottagningar och beställa en tid via Vårdguidens e-tjänst Mina vårdkontakter.

Behandling av njurbäckeninflammation

Läkemedel

Njurbäckeninflammation måste alltid snabbt behandlas med antibiotika. Utan behandling kan njurarna skadas och bakterierna sprida sig i blodet.

En urinodling brukar tas för att få reda på vilka bakterier som har orsakat infektionen, och vilka läkemedel bakterierna är känsliga för.
Läs om rekommenderade läkemedel enligt Kloka Listan vid njurbäckeninflammation.



 

Kan nog säga med 99% att så mycket jag sovit på dessa 3 veckor som sjuk ,har jag aldrig sovit på 15 år. Och då innebär de bebis år,tidiga dagar,natt jobb,träning och ca 4 timmar sömn per natt och de har aldrig varit några problem.

Fy fan vilken frustration att inte ha kontroll över sin egen kropp,får ge upp och lägga sig ner.Energin finns inte där .Känner mig paralyserad,vill röra mig men kan inte.

Ignorera ALDRIG  UVI,de gjorde jag och gissa va sjuk man blev. 5 tunga pencillin kurer på 3 veckor och varje vecka gå och kolla njurarna. Man kunde inte få bli friskförklarad från cancern innan man fick komplikationer som innebär mer sjukhusbesök och kanske en permanent skada på vänste njure.Attt inte äta proteinrik mat,dricka massa vätska,inte träna på några månader, Summan av kardemumman min satsning blir läggande på is IGEN :=(  .

Men tur att min finaste älskling vill och behöver lite hjälp med träning och kost. Hoppas verkligen vi kan börja intesivt snart. Skulle va så kul och se min älskling få gå proffsmatch igen,haha tänker säkert något annat när han väl är uppe i ringen.


Måste få skryta lite, min älskling har varit underbar nu när jag inte orkat,hjälpt till med nova , vilket har varit jätte skönt.

Tyvärr är jag så envis så jag hinner ju göra massa saker innan han har hunnit hem och kunnat göra de  .ÅÅÅÅ va han varit arg på mig då. Han gör underverk,alla min vänner har sagt att jag är gladare och fått tillbaka lite självförtroende.

    


  

 
 
Ingen bild

Daniel w

22 november 2011 17:27

Du är grym,glöm aldrig de.Glad att du hittat någon som verkar älska dig. Hör av dig när du åker upp till Luleå :=)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av musclemom - 14 juli 2012 01:54

Fredag den 13 har varit lite tur och lite otur. Tidig morgon uppe vid 03.30.hunnit med massa saker. Promenad sedan gymet hjälpte en kund sedan blev de axlar och biceps. Axlar hantelpressar12,5-15,5kilos hantlarna 4set 12-20 rep Press bak...

Av musclemom - 13 juli 2012 03:55

Torsdagen inleddes med sprängande huvudvärk,6omin promenad på cross trainer . Härlig frukost ute i solstolen på grissslinge havsbad med vänner sedan fick vi ett infall att åka till SIggesta gård och spela mini golf.jag blev tvåa med 54slag.sedan en ...

Av musclemom - 11 juli 2012 18:28

Åååååå trött på alla som ska lägga sig i,alla verkar ju också va proffesorer i cancer sjukdomar.Alla blir inte smala skelett utan hår. Mina symptom är illamående,trötthet,ingen aptit,muskelvärk och uppblåst inte utmärglad.JAg har nästan allt hår kvar...

Av musclemom - 10 juli 2012 19:35

Idag stod ben på schemat.blev ett helt ok pass. Idag blev de böj i smithmaskin,killarna förre körde på 80kg,så när jag sa att dom inte behövde plocka bort vikter så glode dom som tusan. Blickarna sa detta klarar inre du fetto . Blev 3set djup...

Av musclemom - 10 juli 2012 19:35

Idag stod ben på schemat.blev ett helt ok pass. Idag blev de böj i smithmaskin,killarna förre körde på 80kg,så när jag sa att dom inte behövde plocka bort vikter så glode dom som tusan. Blickarna sa detta klarar inre du fetto . Blev 3set djup...

Presentation

3barns mamma,sambo med en boxare som ska göra comebake som proffs.Bloggen handlar om vårat liv ihop.

gillar hockey,MMA,dyka,golf och träna

ser helst action,skräck och thriller

Läser helst deckare och militär böcker

piercad och tatuerad

snus

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bra sidor

RSS

Besöksstatistik

Ordspråk

är kanske inte söt, inte snygg, inte vacker, och kanske inte heller någons första val. Men jag är mig själv!!



Man kan inte öppna en bok utan att lära sig någonting

Att vara eller inte vara, det är frågan

En persons livsfilosofi uttrycks inte bäst med ord; den kommuniceras genom de beslut och val hon gör. När allt kommer omkring, så formar vi våra liv och vi formar oss själva. Den processen slutar inte förrän vi dör och de beslut vi tar och de val vi gör

The best activities for your health are pumping and humping - Arnold Schwarzeneger

Veni,vidi,Vici
(Jag kom,Jag såg,Jag segrade)

Harry Callahan: I know what you’re thinking. ”Did he fire six shots or only five?” Well, to tell you the truth, in all this excitement I kind of lost track myself. But being as this is a .44 Magnum, the most powerful handgun in the world, and would blow your head clean off, you’ve got to ask yourself one question: Do I feel lucky? Well, do ya, punk?


Carpe Diem

Fortis in adversis humilis in secundis
(Stark i motgång,ödmjuk i medgång)

Fantasi är viktigare än kunskap. Kunskapen är begränsad. Fantasin omgärdar världen.




Nothing ventured, nothing gained.


Never ever give upp

Give somebody the benefit of the doubt

May you never forget what is worth remembering, nor ever remember what is best forgotten

Exploring your Potential!!!! When you dare to get out of your circle of comfort and explore the unknown, you start t liberate your true human potential. this is the first step towards self-mastery and mastery over every other circumstance in life. When you puch beyond your limits, you unlock mental an physical reseves that you never though you had.


Ovido - Quiz & Flashcards