Alla inlägg under april 2010

Av musclemom - 28 april 2010 20:26

Idag har jag plockat hemma och sedan har jag varit på jobb intervju,gick jätte bra och skit fint gym hade dom  .Sedan har jag promenerat och handlat mjölk,inte så spännande i dag.Snart ska jag och Robin kolla film,han har ledigt från skolan i morgon och fritids har helt stängt.Så han får va upp länge idag.Hoppas Nova somnar så kan vi har en lugn film stund.


Detta ska jag skaffa ,fattar inte varför jag inte tänkt på de tidigare men va Mathilda i videobutiken som informerade mig,så TACK  Jag som trodde jag hade lite koll på ny utrustning,men har ju haft pulsmätare och tyckt dom andra med kalori har varit lite dyra.


     



Tune.

Insert the wireless sensor inside the custom, built-in pocket beneath the insole of your Nike+ shoe, then plug the receiver into the Dock connector on your iPod nano. The iPod touch (2nd generation) and iPhone 3G S includes built-in support for the system -- no receiver necessary

Run.

Now start your workout. As your run or walk, the sensor sends information to your device, tracking your time, distance, pace, and calories burned. If you choose, real-time, spoken feedback can even alert you to milestones throughout your workout.



Sync.
Back at your computer, sync your iPod or iPhone 3G S to transfer your workout data to iTunes and nikeplus.com. There, you can evaluate your performance history, set goals, and even challenge other runners to a virtual race.


What's in the Box:

  • Wireless sensor for Nike+ shoes
  • Wireless receiver for iPod nano
  • Printed documentation

* The sensor's battery is not replaceable or rechargeable and has a life of over 1000 active hours. Battery life will vary considerably based on use and other factors.

ProduktbeskrivningApple Nike + iPod Sport Kit - Nike + iPod-sportset
Typ av produktNike + iPod-sportset
Förpacknings innehållTrådlös sensor i sko, trådlös mottagare
Kompatibilitet med MP3-spelareiPod nano, iPod nano (aluminium) (2G), iPod nano (3G), iPod nano (4G), iPod touch (2G)
Kompatibla bärbara enheterApple iPhone 3G S

http://www.inwarehouse.se





Av musclemom - 27 april 2010 22:42

Idag har jag varit på Apoteket och handlat lite,hade ju varit roligare och spenderat pengarna på något annat.Men jag gick till Forum Nackas Apotek.Nacka sjukhus Apoteks personal är alltiD så jävla    Man vill inte fråga om saker och deras kassa system SUGER,går så långsamt


Detta kom jag hem med


   För mina bristningar på magen


   För benhinneinflammationen


   Tvätt till mitt söta ansikte  


   Till Novas torra hud,trött på att navända idominsalva,har provat 5 st och ingen har funkt bara idomin.Hopaps denna funkar.

   Så lite dusch tvål utan parfym till barnen


   Och lite munskölj


Sedan har de blivit promenad.Lite prat i Videobutiken med M.Måste kolla Ms blogg innan jag stänger ner.Hon hade lagt ut bild på nya skorna :=). Sedan hem gjorde en sallad och Robin fick makaroner och korv.Läxor,dusch,lite tv och sova.Hörde hur han läste lite me:=).

Imorgon är de inbokat möte och hoppas promenad.

  Mamma ringde och frågade hur de blir i helgen.Om jag ska jobba eller äta god mat och umgås bara.


Nej nu film och UFC sedan försöka sova,lite ensam.Men har fått några söta och omtänksamma sms av D idag och igår   


SOv Gott


  

Av musclemom - 27 april 2010 21:13

  

 

Havtorn - Råsaft
Saften från havtorn är inte klar i sitt utseende utan påminner för ögat om apelsinsaft. Saftfärgen är gul till mörkröd beroende på sort och mognadsgrad. Överst i den pressade saften bildas fruktköttoljan och vax från skalen (havtornsolja) som består av 30 % mättade fettsyror och 60 % omättade fettsyror. Det mesta av pro-A-vitamininnehållet samt andra karotener finns i denna del av bäret och för havtorn de typiska aromämnen. I det översta skiktet återfinns även flavonoider, men också en halt av E vitamin och K vitamin. Det är denna del av oljan som används mest i naturmedicin och kosmetika.

I mittskiktet av den pressade saften från bäret finns fruktsaften med främst organiska syror och nästan hela C vitamininnehållet, som varierar mellan 100-450 mg/100g beroende på sort och mognad.

Längst ner i den pressade råsaften lägger sig fruktkött och fasta bestånds delar som gått i genom pressduken. Andelen saft och olja blir mellan 65 % -80 % av bär vikten.

-------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

Havtorn - Skal och fruktkött
Skal och fruktkött finns kvar när bären pressats (även kallat presskakan) som innehåller hälften av den nyttiga och värdefulla oljan, Oljan utvinns genom extraktion eller pressning. Här finns den för växtriket så sällsynta B12. Havtorn innehåller också: B1, B2, B3 (Niazin), B6, B9,  pantotensyra, folsyra, och bioten. För exempelvis vegetarianer och kvinnor som använder p-piller är dessa ämnen extra viktiga.

-------------------------------------------------------------------

Havtorn - Kärnan
Havtorn är en skenfrukt (andra frukter som ingår i denna kategori är bland andra äpple, päron, ananas, nypon samt jordgubbe), som innehåller ett frö per bär, fröet i förhållande till övriga bäret måste anses som relativt stort. Även i kärnorna finns olja, i denna olja finns 89 % av de omättade fettsyrorna även största delen av E vitaminet och K vitaminet. Halten av Pro-A-vitamin och karotener är lägre än i fruktköttoljan. Kärnoljan används till matolja, men även som del i kosmetiska produkter

 

 

Jag har saft och te.Smakar jätte gott.

Av musclemom - 26 april 2010 10:53

Började morgonen med kaffe och jordgubbar .Sedan dags för tvätten igen.En hel Ikea kasse med kläder,hur kan de blivti så mycket på mindre än 4 dagar jo de ska jag berätta. De är Novas fel  

I går så va hon på bus humör.Vi hade duschat och skulle sova lunch.Han inte sätta på henne blöjan innan hon kissade på köksgolvet,in i duschen tvätta en gång till ,ja va händer sen jo hon ställer sig och skvätter igen in i duschen snabbt på med blöja och sedan lite välling och hon sov 1 timme.Jag la mig för och läsa och somnade till 10min då hör jag hur tar av sig blöjan och ställer sig och kissar i sängen  Så nu kommer mamma alltid ha på kläder på henne så de inte händer igen.

Kanske dags för pott träning,men känns lite tidigt.Idag efter mina möten så ska jag skaffa mig en potta.

Ja jag har möten från kl 13 och framåt så Nova och moffa ska umgås  


Och nova kommer nu ur sin spjällsäng kanske ska ta uoo växa sängen istället,hon har blivit stora tjejen.


Såg en väldigt cool potta

  



  


Nej ska äta och gåigenom lite papper innan jag ska på mötet :=) ,hämta tvätten och fixa skötväskan så pappa får allt med sig :=) . Har säkert mer och skriva senare.


Ha en underbar dag :=)

Av musclemom - 25 april 2010 22:20

  

 

 

 

Jag har länge haft ont i benhinnorna men blivit värre kan inte gå i rask takt eller crosstrainer mer än 30 min så börjar de göra ont.Nu har jag smört in med Zone och ska lägga upp benen och kolla film.

Tänkte göra popcorn men jag kör färska jordgubbar istället .

   Benhinneinflammation

 

 

Benhinneinflammation orsakas vanligen av överansträngning p.g.a för intensiv träning, för snabb ökning av träningsdosen, hög hålfot (högt fotvalv), pronation av foten, ändrad skotyp, byte av underlag eller träning på hårt underlag. Benhinneinflammation uppstår företrädesvis under och efter löpning, hoppträning eller långpromenader och kan ta lång tid att läka

Den huvudsakliga uppgiften för musklerna på underbenens framsida, bla tibialis anterior, är att vinkla foten uppåt. Det är inte uppenbart hur en muskel med denna uppgift kan bli överansträngd eller skadad av löpning då den inte är ansvarig för att driva kroppen framåt under löpningen. Anledningen kan vara att oerfarna löpare landar hårt på hälen under löpsteget. När detta sker leder det till att främre delen av foten slås hårt mot underlaget. Detta leder i sin tur till att muskeln som nyss vinklade foten uppåt snabbt blir utsträckt. En reflex i muskeln svarar med en kraftig muskelkontraktion. Det är denna snabba kontraktion som leder till ömhet i musklerna och möjligen även till skador i muskler, senor eller vävnad.

Överpronation under löpning är som jag tidigare skrev en mycket vanlig orsak till benhinneinflammation. För de flesta personer gäller att vid korrekt pronation sätts foten i marken på utsidan av hälen. När foten landar plattas den ut och ankeln rullar inåt, d.v.s pronerar. Pronationen skapar en rotationen som bör ligga i intervallet 4-6 procent. Ideal pronation är individuell och beror på fotvalvets höjd och flexibilitet.

 

Vid överpronation rullar foten för långt ner på hålfoten. Hålfotsvalvet faller ner och skapar en överdriven inåtrotation av benet. Muskeln tibialis anterior för söker motverka att hålfoten faller ner men blir överansträngd då den inte klarar detta i längden.

Musculus tibialis anterior är ofta överansträngd vid benhinneinflammation.Att tibialis anterior  inte orkar hålla totvalvet uppe vid benhinneinflammation är vanligt.

Läs mer om överpronation och skoinlägg under "Skoinlägg"

Bilden visar vad som händer vid ett nedfallet fotvalv / överpronation. Tex benhinneinflamation.
Överpronation kan skapa
benhinneinflammation och
andra problem.

En annan orsak till smärta i musklerna vid skenbenet kan vara att musklerna på underbenens framsidan är för svaga i förhållande till vadmuskeln. I sådana här fall kan övningar som stärker musklerna på underbenens framsida lindra eller förhindra benhinneinflammation.

Ytterligare en orsak till överansträngning av muskeln tibialis anterior kan vara kort vadmuskulatur. Den korta vadmuskulaturen gör att tibialis anterior blir överansträngd när den ska lyfta foten och vadmuskulaturen stramar emot.Vid underpronation rullar foten inte tillräckligt långt vilket leder till att kroppsvikten koncentreras till ett allt för litet område på fotens utsida och belastar på detta sätt skenbenets insida. Detta är dock mindra vanligt förekommande än överpronation vidd benhinneinflammation.

 

När man fått benhinneinflammation bör man i första hand vila och övergå till träningsformer som inte belastar underbenen, t.ex simning eller cykling (utan fotledsrörelser). Vilan bör kombineras med behandling hos kiropraktor och undersökning för ev. skoinlägg. Det är viktigt att behandla orsaken till din benhinneinflammation och inte endast fokusera på symptomet för då kommer det ta lång tid...

En kiropraktor kan både direkt och indirekt behandla din benhinneinflammation.

 

- Direkt men olika behandlingstekniker på det smärtande området som tex massage, stretching, laser, stötvåg mm.  

 

- Indirekt genom tex justering av olika störningar i leder och muskler som påverkar.

En kiropraktor kan även avgöra om det behövs skoinlägg mot överpronation. Just överpronation är en mycket vanlig orsak till benhinneinflammation.

Det är svårt att svara på hur många behandlingar man behöver men det rör sig oftast om 4 eller fler behandlingar.

Skoinlägg vid benhinneinflammation

Skoinlägg kan vid behov vara mkt bra vid benhinneinflammation om det är överpronation som är orsaken. Här på Kiropraktik Göteborg kan du få en undersökning till varför just du har fått benhinneinflammation och få behandling för detta. Är överpronation orsaken kan du göra ett par skoinlägg som passa för dig och din överpronation.

Här är några saker man kan göra för att förebygga benhinneinflammation

Träning av tibialis för att klara av ansträngningen vid löpning. Tex gå på hälarna.

Stretchövningar kan förhindra eller lindra benhinneinflammation. En sådan stretchövning är att sitta på knän med fötterna under baken och sedan luta överkroppen bakåt.

Löptekniken kan man korrigera sin för att sätta i hälen först och sedan rulla på foten.

 

Stabila skor och skoinlägg ifall man har höga fotvalv eller överpronerar är ett annat sätt att förebygga benhinneinflammation.

 

Undvik löpning på hårt underlag, t.ex asfalt, löper man mindre risk att få benhinneinflammaion.

Införskaffande av skoinlägg är ofta en bra investering mot benhinneinflammation.

Stretcha vader

 

 

Info från http://www.benhinneinflammation.se/

Av musclemom - 25 april 2010 11:50

Hur kan någon hitta på saker för att göra sin partner avis mm ???

Hur kan man prata skit och skvallra om andra bara för att göra sin flickvänn osäcker aoh lite svartis???

Och hur kan man hitta på saker och dom kanske inte ens är sanna


BARA FÖR OCH GÖRA FLICKVÄNNEN


   svartsjuk


Hur SJUK är inte de.



Klart när man är IN LOVE att man inte tror pojkvännen skulle ljuga eller fiffla lite med saker han sa för att man skulle bli svartis,avundsjuk och osäker mm .Att få mig och framstå som avundsjuk och argsint psyko brud.Jag va mäkta glad att jag hade fångat honom,stor musklad och snygg,och tjejer fick gärna glo och sukta efter han,men när han sedan flörtade tillbaka,ja då blev man sårad.Man kände sig inte sexig och otillräckligg mm.Klart man tar parti och börjar tycka personen är helt fuckt upp mm.Men ska aldrig göra om dessa misstag igen.Man ska lära känna personen innan man kan säga något om personen.



Varför göra en osäker tjej mer osäker istället för att bara älska och få personen växa istället jo för att man behöver någon som är beroende av en man är osäker själv.Varför ananrs gå och ljuga om två förhållanden med tjejer som inte exixterat????.

Genom då tagit reda på sanningen så har jag blivit den alla tycker är psyko istället för att bli sur på den som ljugit om de.



Sedan har han vi flera tillfällen haft mage och kommentera mitt sätt att vara ,undra varför??

Hans betende har ju gjort de.Hans har ju sett till att de blivit så.


Blit bara så ledsen när jag tänker på de.


Mina andra killar har aldrig haft problem med att jag varit svartis tvärtom har jag bara tyckte de varit bra att andra tjejer har varit på,de är ju betyget att jag haft snygga killar.

Jag va kanske 45 % osäker men efter med honom så är man nu uppe i 99%

Och förklarat många gånger varför jag ser ut och va sur när jag är ledsen men de får jag skit för me.

Men jag vissar inte att jag blir ledsen utan vissar istället att jag blir lite sur typ stone face om ni kan förstå,tror de är många som gör så inte bara jag.


Nej nu ska vi ut snart Nova vaknar nog snart.Få i sig lite välling och lite frisk luft.

Av musclemom - 25 april 2010 11:14

Hemma kl 05,tar en tid och varva ner och somna.Dusch och gröt. Vaknar upp av att grannen börjar borra WTF 3 timmar fick jag   .Snacka om att man är trött.Men nu kan jag inte somna om.

Har varit och hämtat Nova hos moffa och mommo.Nu ska jag ta fram suget och städa lite.


   Angry as hell.


Fått i mig lite go fruktsallad me :=) VA mumma



Sedan ta vagnen och MOVE MY FAT ASS AND LEGGS 60-90 MIN.

SOLEN strålar ju :=) Kanske snulta middag hos mamma och pappa.

Presentation

3barns mamma,sambo med en boxare som ska göra comebake som proffs.Bloggen handlar om vårat liv ihop.

gillar hockey,MMA,dyka,golf och träna

ser helst action,skräck och thriller

Läser helst deckare och militär böcker

piercad och tatuerad

snus

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bra sidor

RSS

Besöksstatistik

Ordspråk

är kanske inte söt, inte snygg, inte vacker, och kanske inte heller någons första val. Men jag är mig själv!!



Man kan inte öppna en bok utan att lära sig någonting

Att vara eller inte vara, det är frågan

En persons livsfilosofi uttrycks inte bäst med ord; den kommuniceras genom de beslut och val hon gör. När allt kommer omkring, så formar vi våra liv och vi formar oss själva. Den processen slutar inte förrän vi dör och de beslut vi tar och de val vi gör

The best activities for your health are pumping and humping - Arnold Schwarzeneger

Veni,vidi,Vici
(Jag kom,Jag såg,Jag segrade)

Harry Callahan: I know what you’re thinking. ”Did he fire six shots or only five?” Well, to tell you the truth, in all this excitement I kind of lost track myself. But being as this is a .44 Magnum, the most powerful handgun in the world, and would blow your head clean off, you’ve got to ask yourself one question: Do I feel lucky? Well, do ya, punk?


Carpe Diem

Fortis in adversis humilis in secundis
(Stark i motgång,ödmjuk i medgång)

Fantasi är viktigare än kunskap. Kunskapen är begränsad. Fantasin omgärdar världen.




Nothing ventured, nothing gained.


Never ever give upp

Give somebody the benefit of the doubt

May you never forget what is worth remembering, nor ever remember what is best forgotten

Exploring your Potential!!!! When you dare to get out of your circle of comfort and explore the unknown, you start t liberate your true human potential. this is the first step towards self-mastery and mastery over every other circumstance in life. When you puch beyond your limits, you unlock mental an physical reseves that you never though you had.


Ovido - Quiz & Flashcards